7.8.2014

Kyläluuta

Taas olin kyläilemässä ja tapasin uuden ystävän, amstaffi (Amerikanstaffordshirenterrieri) Lulun. Kuvassa Lulu maistelee kurpitsan kukkaa.

Ystävien kesäparatiisissa on kaunista ja viihtyisää.
Paviljongin kulmalla kukkii oleanteri.

Lapsukaiset hiekkarannalla, Lulu porhaltaa mennä tuolla kauempana, se oli innokas uimari ja tykkäsi temmeltää vesikasvien seassa.

Herkuttelimme tattirisotolla ja marjakakulla.

Hienoja löytöjä tuvan seinällä.



Uimaretki virkisti helteessä hetkeksi.

Heinäpaali on jäänyt juhlissa vierailleelta hevoselta.
Isäntä viimeisteli terassin kattoa.
Oli mukava päivä! Kiitos Suvi, Sini, Lulu ja Anders!

6.8.2014

Ainutlaatuinen

Kissalaakson asukkien jälkeen pääsin tapaamaan  
Sulo Naukulaa, näitähän on maailmassa vain yksi ja siksi tunsin itseni hyvin etuoikeutetuksi.
Helteestä huolimatta herrasmies Sulo jaksoi seurustella, esitellä kotiaan ja näyttää temppuja vierailijalle.
Tassun antaminen sujui jo melko hyvin.

Kalastus kuuluu Sulon harrastuksiin ja siitä sain vaikuttavan näytteen.

Esittelykierroksella Sulo poseerasi Naukulan esikissojen kanssa.

Keskustelu- ja kuuntelutaidot ovat parasta A-luokkaa.

Söpöily on Sulolla ihan verissä.
Kiitos viimeisestä ja terveiset Naukulaan.

4.8.2014

Kissa tähtäimessä

Amurinleopardi
Sunnuntaina oli kiva blogitapaaminen Korkeasaaressa. Tämä oli jo toinen kerta tänä vuonna, aiemman saaliin voi nähdä täällä. Silloin jäi jotakin tärkeää näkemättä, siispä oli palattava Kissalaaksoon.

Amurinleopardi
Meitä tarkkailtiin.

Amurintiikeri
Toisia taas ei voinut vähempää kiinnostaa.

Lumileopardi nähty, tai ainakin takaraaja.

Eurooppalainen metsäkissa on tutun näköinen.

Manuli lepäili kolmiossaan.

Komea profiili


Meidät palkittiin, leijonanpennut tulivat tervehtimään ja matkamme tarkoitus oli täytetty.







Äitileijona aterioi.
Kiitos kaikille mukavasta seurasta ja erityisesti Naukulan Mammalle retken organisoinnista.
Näin myös yhden hyvin harvinaisen kissan, joita ei ole kuin yksi maailmassa. Mutta siitä ensi kerralla.

2.8.2014

Kesän autuus

Olemme sopeutuneet helteisiin niin hyvin, että yöllä tuli ulkona ihan vilu kun lämpötila laski alle 20 asteen.
Lomapäivät kotona sujuvat pitkälti laiskotellen. Kodin imuroiminen helteessä tuntui suururakalta. Pensasmarjoja olen sentään kerännyt ja säilönyt ja vähän puutarhan muutakin satoa. Seuraan Neron esimerkkiä, nukun päiväunia ja valvon yön viileydessä.

Tämä rytmi pitää saada pian korjattua, sillä loma helpottaa ihan kohta.

On tullut levättyä varastoon.

Hevoset korskuivat kovasti illalla, kävimme Neron kanssa kurkkaamassa onko niillä jokin hätä.

Taisivat vain paarmat kiusata.

Lämpimästi tervetuloa Autuaaseen oloon,
Harmaan torpan emäntä!
Kaikille mukavaa elokuuta ja viikonloppua!

30.7.2014

Kasvimaakatsaus

Kankeasta alusta huolimatta kasvimaa kukoistaa. Värimintut ovat levittäytyneet reunoille, samoin suopayrtti ja moni muu kukkija.

Myrkyttömällä Sioo-menetelmällä käsitellyt (kerroin kokeilusta täällä) viljelylaatikot ovat olleet maassa nyt kaksi kuukautta.
Ne ovat harmaantuneet tasaisen kauniiksi.

Olen todella tyytyväinen, että hankin luomuolkikatetta, se on toiminut erittäin hyvin ja pitänyt kasvit kosteina hellekautena. Olen säästynyt jatkuvalta kastelulta ja myös rikkaruohot pysyvät poissa.

Opin juuri Mielen lumoa -blogista (siellä voi nähdä todella upeita hyönteiskuvia), että tämä tyyppi on kärsämösulkanen. Kasvimaan polkujen varsilla kasvaa siankärsämöä tuholaisia torjumassa. Tässä sulkanen poseeraa iisopissa.

Perilla (Perilla frutescens) eli veripeippi on tämän kesän uusi tuttavuus. Se on Aasiasta kotoisin oleva, komea rohtokasvi. Olen käyttänyt lehtiä salaatissa mausteena. Kasvia voi käyttää myös riisin keitinvedessä, se värjää riisin punaiseksi. Japanissa se on nimeltään shisho ja sitä käytetään ruokien koristeluun. Rohtona sitä käytetään lieventämään allergiaoireita.

Kesäkurpitsoita valmistuu hurjaa vauhtia.

Halloween-kurpitsat kasvavat vartta puoli metriä päivässä, ne ovat karanneet jo aidan ulkopuolelle ja jatkavat matkaansa. Täytyy kohta katkoa ne, sillä haluan myös kypsiä kurpitsoita.

Iisoppia kasvaa runsaasti, se on hyvä perhos ja pörriäiskasvi. Tässä vaaleanpunainen versio.

Latva-artisokat kehittelevät kukintoja. Näitä on tänä vuonna vaivannut paitsi kirvat myös jokin toinen tuholainen, joka popsii lehtiä. Taitaa olla jonkinlainen kirppa.

Salaatti Red Deers Tongue

Kukkakärpänen kiinnostui valokuvauksesta.

Saimme sadettakin, kasvit kiittävät. Mukavaa heinäkuun loppua kaikille!

28.7.2014

Kansainvälistä kitkentää

Kansainvälinen kitkentäryhmä kävi suorittamassa etnistä puhdistusta luonnonsuojelualeella niemellä. Kunnassamme yritetään päästä eroon jättipalsamista ja kansainvälisen työleirin nuoret kitkevät kasvia urakalla.

Tina, Anna, Cat ja Lucas uurastivat helteestä ja itikoista huolimatta alueella kokonaisen päivän.

Tuhottavat kasvit kerättiin säkkeihin, jotka kuljetin kunnan keräyspisteeseen.

Tarjosin nelikolle lounaaksi ravitsevaa linssikeittoa, heillä oli myös omat eväsboxit mukana.
Ihana porukka vasemmalta: Lucas (Ranska), Cat (Kiina), Anna (Suomi), Tina (Saksa).

Jälkiruokana ollut jäätelö virkisti helteen keskellä. Kävimme mielenkiintoisia pöytäkeskusteluja ennen kuin ryhmä jatkoi tehokasta työtään niemellä.

Catin mielestä jälkiruokakupit olivat kauniit ja hän yllättyi kun löysi jäätelön alta kiinalaisen lohikäärmeen. Se piti ikuistaa kännykällä.
Kiitos puhdistustyöstä iloiselle ja ahkeralle porukalle!
Olen yrittänyt kitkeä jättipalsamia niemeltä ja se on pysytellyt kohtuullisen pienellä alueella, nyt työni helpottui huomattavasti. Yritän loppukesän tarkkailla löytyykö vielä kukintaa ja kerään kasvit pois. Ehkä tällä operaatiolla yksivuotinen palsami saadaan aisoihin.

Lämpimästi tervetuloa Autuaan olon piiriin, Erjuska!
Kaikille mukavaa viikkoa, kohta olemme elokuussa.

26.7.2014

Sydänalkkarit

Autuas helle on hellinyt meitä, tähän alkaa tottua. Nero kellistelee nurmikolla niin, että sydämenmuotoiset alkkarit paljastuvat. Hän on voinut oikein hyvin poissaollessani. Oma luottorenkinsä huolehti muonituksesta ja muista prinssin tarpeista. Lisäksi kasvimaa ja kukat voivat loistavasti helteistä huolimatta. Suuri kiitos ihanalle kesärengille!

Hellepäivät on hyvä viettää vaakatasossa. Karvanlähtö vaivaa edelleen, ehkä alkukesän kylmät viivästyttivät kesäasuun siirtymistä. Olen harjannut paaleittain karvaa Nerosta, miten sitä riitääkin. Eilen poistin punkin kissan kaulasta, täytyy uusia punkkisuoja.

Kesäkurpitsa Latino tuottaa jo satoa. Yritän poimia kurpitsat aika pieninä, muuten niiden kanssa ollaan taas pulassa.

Ritarinkannus on melkoinen patukka. Väri on todella kaunis sinisen ja punaisen yhdistelmä. Ilokseni löysin yhden taimen tätä kadonneeksi luulemaani lajia.

Unikot kukoistavat vähän siellä täällä. Korjasin viime syksynä unikkoniittyni siemenet talteen ja heittelin tyhjennetyt kodat kukkapenkkiin, sillä niihin jää aina joitakin siemeniä.
Meillä oli täällä kansainvälinen ryhmä suorittamassa etnistä puhdistusta, siitä kerron ensikerralla.
Leppoisaa viikonloppua kaikille!