Auto oli jokin aikaa sitten katsastuksessa, se hyväksyttiin ajokelpoiseksi, mutta hieman huomautettavaakin löytyi. Kun kävin vaihtamassa suvikumit alle, alkoi kotiin palatessa menopelistä kuulua vaarallista kolinaa. Soitin kylän korjaamolle:
– Olisiko mahdollista saada vika katsottua mahdollisimman pian?
– Milloin voit tuoda auton tänne?
– Vaikka heti.
– Miten pääset täältä kotiin?
(Korjaamo sijaitsee noin 10 km päässä)
- Voisin ehkä kävellä tai tilata taksin.
– Soitan sinulle kohta takaisin.
Hetken päästä: Voitsitko tulla kello x, niin saat täältä kyydin kotiin.
– Kiitos paljon, tulen silloin.
Vein auton ja minut kyyditettiin kotiovelle mukavasti jutustellen.
Torstaina automies soitti ja kertoi, että katsastusmiehen huomauttama vika oli korjattu, mutta kolinan syy oli vähän vakavampi juttu, eikä sitä saisi korjattua ihan heti, kun on nämä pyhät ja osiakin pitää tilata.
– Pärjäisitkö pyhät ilman autoa?
– Enköhän minä pärjää.
– Ehditkö käydä kaupassa?
– En ehtinyt, ajattelin mennä tänään.
– Pitäisikö sinua tulla käyttämään kaupassa?
– Kiitos, teillä on loistava palvelu, mutta pääsen kyllä polkupyörällä ostoksille.
– Oikein hyvää pääsiäistä, palataan asiaan tiistaina.
– Kiitos samoin, lähden pumppaamaan pyörän kumeja.
Autossa oli vakavasti ajoturvallisuuteen vaikuttavia vikoja, onneksi ilmeni kotikulmilla eikä kovassa vauhdissa moottoritiellä. Jarrutkin olivat aika loppu, sen huomasin itse kun kesärenkaat olivat taas alla. Ihmettelen, etteivät viat ilmenneet katsastuksessa.
Toisenlaista palvelua tarjoaa DNA. Olen joutunut soittamaan sinne useasti puolentoista kuukauden ajan, koska he eivät ole pystyneet toimittamaan minulle tarvitsemaani päätelaitetta. Asia luvataan hoitaa ystävällisesti joka kerta ja minulle luvataan soittaa takaisin kun laite on noudettavissa. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. On äärimmäisen turhauttavaa kuunnella lupauksia, jotka tietää turhiksi. "Emme voi täällä nyt enempää, mutta laitan tästä viestiä eteen päin..." jne. Piti taas tulistua, vaatia ja uhkailla, jotta saa yksinkertaisen asian hoidettua. En luovuttanut tekoystävällisen välinpitämättömyyden edessä ja lopulta minulle luvattiin lähettää päätelaite kotiin ja vaadin vielä rahallisen korvauksenkin operaattorin töppäilystä. Ei ihme, että operaatoreiden asiakaspalvelut ovat kuormitettuja kun samasta asiasta joutuu huomauttamaan lukuisia kertoja, ilman tulosta.
Myös Postin palvelu on melko takkuista. Aloin yllättäen saada runsaasti karhulaskuja ja monenlaisia huomautuksia maksamattomista laskuista. Kävi ilmi, että Posti oli jakanut kirjeeni väärään paikkaan, enkä koskaan saanut osaa posteistani. Kaikkia maksuja ei vielä ole mahdollista saada e-laskuna. Otin tietysti yhteyttä firman asiakaspalveluun, josta pahoiteltiin, luvattiin korjata asia jne... Kun valitin minulle koituneista turhista huomautus- ja karhumaksuista, minulle luvattiin lähettää korvaukseksi kymmenen ikimerkkiä. En tyytynyt tähän vaan otin Postiin yhteyttä asiakaspalvelun ohi ja vaadin rahallisen korvauksen minulle aiheutuneista turhista maksuista. Sen myös sain.
Meidän kylän autokorjaamo voisi konsultoida firmoja asiakastyytyväisyyden lisäämisessä ja hyvän palvelun kehittämisessä.
Poljin
6 kilometrin päähän kauppaan, mutta sen verran talviterässä olin, että
suurimmat ylämäet piti taluttaa pyörää. Mutta toiseen suuntaan ylämäet
olivat alamäkiä.
Nyt lähdemme prinssin kanssa pihapuuhiin, aurinkokin paistaa vaihteeksi.
Iloista pääsiäistä kaikille!